ПОМІРКУЙТЕ!
Чи бачили ви танок маленьких лебедів з "Лебединого озера" П.І. Чайковського? Якщо так, то ви зрозумієте, що в процесі поділу клітин відбувається танок маленьких хромосом. Танок, який виконують маленькі хромосоми.
"У нашому тілі щосекунди сходяться і розходяться сотні маленьких балерин, розташовуються в ряд й розбігаються в різні сторони, немов танцори на балу, які виконують складні па старовинного танцю. ЦЕЙ ТАНЕЦЬ -НАЙДАВНІШИЙ НА ЗЕМЛІ. ЦЕ ТАНЕЦЬ -ЖИТТЯ; - так описав це явище американський генетик Г. Д. Меллер (1890-1967).
Про який танець ідеться?
Спадкова інформація від одного покоління клітин передається наступному поколінню клітин за допомогою хромосом. Ці структури перед поділом клітин подвоюються й розподіляються між новими клітинами. Цей упорядкований розподіл і є "танець життя".
Тема нашого уроку : МІТОЗ. ЙОГО БІОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ.
Що ви повинні запам'ятати з цієї теми:
-що таке мітоз;
- фази мітозу;
-веретено поділу;
-біологічне значення мітозу;
- описувати процеси на різних фазах мітозу.
Прочитавши параграф 28 і переглядаючи відео "Мітоз"https://youtu.be/PlwWJwctAS8 , ви побачите, як ведуть себе хромосоми під час мітозу та яке значення він має.
ДАВАЙТЕ ПІДСУМУЄМО.
"ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ"
У вірші по мітоз знайдіть помилку(напишіть вірш у виправленому варіанті)
У МІТОЗІ ВСЕ В ПОРЯДКУ:
ФАЗИ ВИСТРОЇЛИСЬ В РЯД.
ТЕЛОФАЗА ПОПЕРЕДУ,
МЕТАФАЗА ЙДЕ ЗА НЕЮ,
А ПРОФАЗА Й АНАФАЗА ПЕРЕД НЕЮ.
Завдання 2
1. У лелек народжуються леленча, у вовків-вовченя, у слонів -слоненя. Дитинчата подібні до своїх батьків. І кожен з вас схожий і на батька , і на маму.
ЗАПИТАННЯ: Яка властивість забеспечує подібність організмів ?
2. Відомо,що кожен організм в природі , рано чи пізно гине - через дії інших організмів, старості або від хвороби. Але, тим не менше, чисельність організмів багатьох видів не зменьшується, і вони існують на Землі вже мільон років.
ЗАПИТАННЯ: Яка властивість, притаманна всім живим організмам, забеспечує збереження видів в ряді поколінь?
3. Більшість багатоклітинних тварин і рослин починають свій життєвий цикл з однієї клітини -зиготи, а потім стають багатоклітинними.
ЗАПИТАННЯ:Який процес лежить в основі цієї властивості живих організмів?
ПОШУКОВА РОБОТА
(самостійне опрацювання завдання)
Завдання : Опишіть послідовність зміни, що вібуваються в клітині під час фази
1."ІНТЕРФАЗА"
Обов'язкове питання :Чому інтерфаза займає так багато часу клітичного циклу?
2. "ПРОФАЗА"
Обов'язкове питання: Які структури беруть участь у формуванні веретена поділу?
3." МЕТАФАЗА"
Обов'язкове питання : Чому метафазу називають паспортом організму?
4." АНАФАЗА"
4.1 " ТЕЛОФАЗА"
БАЖАЮ УСПІХУ!!!😃
Як вам відомо, процес запліднення організмів супроводжується змінами ядер статевих клітин( гамет), унаслідок чого кількість хромосом у зиготі подвоюється. Таким чином, повинен існувати механізм, який би забеспечував зменьшення(редукцію) кількість хромосом у статевих клітинах порівняно з нестатевими( соматичними).
Саме таким явищем є редукційний поділ-МЕЙОЗ.
-Які особливості цього поділу?
- Чим мейоз відрізняється від мітозу?
-Чому кожна людина у світі неповторна і індивідуальна?
-Чи зможе існувати навколишній світ, якщо мейоз не буде відбуватися?
Це головні питання сьогоднішнього уроку.
!!!
Одним з основних положень клітинної теорії є положення про те, що клітини не виникають заново, а утворюються від уже існуючих клітин при розмноженні. Це положення сформував німецький патолог Р. Вірхов(1858): " Кожна клітина з клітини".
Мейоз був вперше вивчений і описаний у яйцах морских їжаків німецьким біологом Оскаром Гертвігом у 1876 році.
У 1883 році мейоз був знову описаний, уже на хромосомному рівні, бельгійським вченним Едуардом ван Вайсманом.
Отже, мейоз та його біологічне значення. Пропоную переглянути мультфільм про мейозhttps://youtu.be/X9gYslzpCxQ, відео "Мітоз і мейоз" https://youtu.be/ApWGjyQTwdo, а також прочитати параграф 29 і ви зможете заповнити таблицю
Д/з чекаю на e-mail katyamovsesyan@ukr.net
Є питання -066 361 74 57
😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀😀
ДОБРОГО ДНЯ!
Звідки беруться діти? Це нехитре питання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають вірно. І тут починаються вигадки "... Вчитель дав завдання учням написати твір на тему"Як з'являються на світ діти?" Прийшла додому дівчина і запитала мати: "Мама, як ти з'явилася на світ?" Мати відповіла "Мене знайшли в капусті". З цим питанням дівчина звернулася до тата: ""Мене приніс лелека", - відповів тато. Дівчина сіла і написала : " Маму знайшли у капусті, тата приніс лелека. Тільки я народилася нормальнь..."
Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітини сперматозоїд і яйцеклітина. Оскільки розміри статевих клітин дуже малі, тривалий час люди не могли знати про їхнє існування і тим більше будову.
А таїнство зачаття привертало увагу багатьох. Навідь Гіппократ(370 р. до н.є) вважав, що зародок утворюється в результаті перемішування крові матері і батьківської сперми. А вже Аристотель(384-322р.до н.є.) вивчаючи курячий зародок і його розвиток, написав твір "Про винекнення тварин" , де вказав про наявність клітин чоловічої та жіночої статі, які дають початок зародку. І тільки на початку XVII століття з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову.
Сьогодні ми з вами дізнаємося таємниці статевих клітин. Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда? Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це йде?
А також що таке: яйцеклітина, сперматозоїд, гамети,запліднення.
Розпочинаємо!
ЯЙЦЕКЛІТИНА І СПЕРМАТОЗОЇД. ЇХ БУДОВА,ФУНКЦІЇ.
Чоловічі статеві клітини хребетних-СПЕРМАТОЗОЇДИ -зазвичай дуже малі й рухливі. Типові сперматозоїди мають головку, шийку і хвіст.
Головка майже цілком складається з ядра, вкритого тонким шаром цитоплазми. Спереду на головці є гострий твердий горбок(акросома), який сприяє проникненню сперматозоїда в яйцеклітину.
До складу шийки входить цитоплазма, в якій є центріоль(селадова частина клітинного центру), мітохондрії та АТФ як джерело енергії для забеспечення руху сперматозоїда.
Хвіст сперматозоїда складається з тонких волокон, вкритих цитоплазматичним циліндром, -це орган руху.
ЯЙЦЕКЛІТИНИ- жіночі статеві клітини хребетних не рухливі та, як правило, більші від сперматозоїдів. Мають за звичай овальну або кулясту форму й різну будову оболонки. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовин у виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму, наявність особливого поверхневого чи кортикального шару цитоплазми і спеціальних оболонок,що вкривають яйцеклітину. Яйцеклітина може мати до трьох оболонок. Розрізняють первинну, вторинну і третинну оболонки.
ЧИМ СПЕРМАТОЗОЇД ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ЯЙЦЕКЛІТИНИ?
(складання опорного конспекту)
СПЕРМАТОЗОЇД
70мкм.
Особливості будови:
1.Маленькі і рухливі,є головка, шийка, хвостик.
2. Невелике ядро з гаплоїдним набором хромосом.
3. Апарат Гольджі перетворенний в акросому, розташовану на передньому кінці голівки, що виділяє ферменти, що розчиняють оболонку яйцеклітини,мітохондрії упаковуються навколо джгутика, утворюючи шийку.
4. Немає запасу поживних речовин.
Функції:
1. Внесення генетичної інформації.
2. Стимуляція розвитку яйцеклітини.
ЯЙЦЕКЛІТИНА
від 0.01мм до23 см.
Особливості будови:
1. Великі і нерухомі.
2.Велике ядро з гаплоїдним набором хромосом.
3. Містить великий запас поживних речовин.
Функції:
1. Забеспечення розвитку зародка поживними речовинами.
2. Зберігання генетичної інформації.
Типи запліднення:
Д/з чекаю на e-mail katyamovsesyan@ukr.net
Є питання -066 361 74 57
НАДІШЛІТЬ ВИКОНАНІ ЗАВДАННЯ НА ПЕРЕВІРКУ ДО 10 КВІТНЯ 2020.
ДОБРОГО ДНЯ!
Запліднення – процес злиття
чоловічої та жіночої гамет з утворенням зиготи, яка дає початок новому
організму.
Зародкові листки та закладка органів:
- ектодерма – шкіра, нервова система, органи чуттів
- ентодерма – травний канал, печінка, підшлункова залоза, легені, хорда;
- мезодерма – кістки, хрящі та м’язи (в тому числі і серцевий), кров і кровоносні судини, нирки, статеві залози.
§ 31.32 підручника .
Поняття й терміни: генетика, метод гібридологічного аналізу, генеалогічний метод, цитогенетичний метод, близнюковий метод, ген, алельні гени, домінування, рецесивні гени, домінантні гени, генотип, фенотип, спадковість, мінливість.
!!!!!!
Якщо один ген визначає переважне вміння володіти правою рукою, а інший — переважне вміння володіти лівою рукою, то чи можна їх назвати алельними? (Так, ці гени визначають одну ознаку — вміння володіти рукою, тільки один алель визначає цю ознаку як переважне вміння володіти лівою рукою, а інший — правою.)
Домашне завдання. § 34,35.
1. Запис у зошитах:
- І закон Менделя( малюнок)
- ІІ закон Менделя( малюнок)
- ІІІ закон Менделя (малюнок)
2. Практична робота № 3 -А (стр.146)
Спробуйте вправи для самостійної роботи стр.146-147.
3.Генетична схема дигібрідного схрещування( переписати у зошит), практична робота №3 -Б (стр.151).
Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене і позаядерне успадкування
Надішліть виконані завдання на перевірку до 17 травня 2020.
1. §38 підручника.
2. Таблиця «Особливості визначення статі у людини» стр.163
хвороби
|
Основні ознаки
|
Серповидно – клітинна анемія
|
Рання смертність у віці 35 – 40 років, слабкіть, збільшення ваги тіла,
порушення роботи серцево – судинної системи, часті інфекційні захворювання,
інсульти, інфаркти
|
Гемофілія
|
Втрати крові навіть при незначних ушкодженнях, внутрішні кровотечі,
підвищена смертність.
|
Дальтонізм
|
Кольорова сліпота, нездатність розрізняти кольори
|
Синдром Едвардса
|
Маленька вага, слабкі, аномалії черепа, коротка грудина, дефекти мязів.
Пороки розвитку серця та нирок.
|
Арахнодактилія
|
Довгі кінцівки, вивих кришталика, астенічна конструкція
|
Ахондроплазія
|
Короткі кінцівки, карликовість, загибель прода
|
Брахідактилія
|
Короткопалість
|
Гіпертріхоз
|
Ріст волосся у вушній раковині
|
Міопатія
|
Атрофія м’язів
|
Полідактилія
|
6 – 7 пальців на кінцівках
|
Мікроцефалія
|
Недорозвиненість головного мозку
|
Синдром Дауна
|
Розумова відсталість, вади серця, зору, слуху, короткі, товсті пальці
|
Фенілкетонурія
|
Розумова відсталість
|
Галактоземія
|
Схуднення, ураження печінки, розумова відсталість
|
Період
|
Учені, які
працювали в цей період
|
Події в
науці
|
Давні часи — епоха середньовіччя
|
Демокріт, Геракліт, Лукре-цій
|
Поява перших еволюційних поглядів,
ідей про можливість еволюційних процесів
|
1500-1800
|
К. Лінней, К. Вольф,
П. Паллас, Ж. Бюффон
|
Накопичення матеріалів про
різноманітність живих організмів. Формування сучасної науки. Створення
сучасної систематики
|
1800-1858
|
Ж.-Б. Ламарк (мал. 37.1), Ж.
Кюв'є, Е. Дарвін,
Ж. Сент-Ілер
|
Створення перших наукових
еволюційних теорій. Активні дискусії креаціоністів та еволюціоністів
|
1859-1940
|
Ч. Дарвін (мал. 37.2),
А. Воллес, Т. Гекслі (мал. 37.3),
Г. Мендель, Г. де Фріз, М. Вавилов
|
Період становлення і розвитку
класичного дарвінізму. Еволюція, за Дарвіном, полягає в безперервних
пристосувальних (адаптаційних) змінах видів. Вона відбувається на основі
спадкової мінливості під дією боротьби за існування, результатом якої є
природний добір. Відкриття і перевід-криття законів менделівської генетики
|
1940 — наш час
|
С. Четверіков, Ф. До-бжанський,
Дж. Холдейн, М. Тимофєєв-Ресов-ський, Р. Фішер, Дж. Гулд (мал. 37.4)
|
Створення й розвиток синтетичної
теорії еволюції, розвиток молекулярної біології, дослідження
життєдіяльності організмів на молекулярному й субклітинному
рівнях, значна кількість нових палеонтологічних знахідок
|
Тема: Предмет вивчення екології.
Екологічні фактори та ії взаємодія.
Мета уроку :
- дати визначення поняттю екологія
- з'ясувати предмет вивчення екології
- познайомити із екологічними
факторами
- розглянути взаємодію екологічних факторів
Хід уроку
Мотивація пізнавальної діяльності
У наш час людство переживає
надзвичайно критичний період своєї історії — період небаченого досі
загрозливого для існування цивілізації зростання низки негативних факторів:
деградації природи, деградації людської моралі, зростання бідності, поширення
хвороб, голоду, злочинності, агресивності, зростання до критичного рівня
конфлікту між техносферою і біосферою. Занепокоєні ситуацією, що склалася на
планеті в останні десятиліття, провідні вчені, мислителі й політичні діячі
більшості країн світу докладають величезних зусиль у пошуках виходу з цього
кризового стану. На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимося із наукою ,яка
займається вивченням цих питань ...
Актуалізація опорних знань
-
Які основні напрямки
еволюційного процесу?
-
Які вам відомі
гіпотези про походження життя?
-
Що ви можете
розповісти про біохімічну гіпотезу?
Вивчення нового матеріалу
Спробуйте пояснити ,що таке екологія
?
Екологія — це
фундаментальна синтетична біологічна наука про взаємозв'язок між живими
організмами й середовищем існування.
Що ж є предметом вивчення екології?
Предмет екології —
вивчення в сукупності живих організмів, які взаємодіють між собою і утворюють з
навколишнім середовищем єдину систему, в межах якої відбуваються процеси
трансформації енергії й органічної речовини.
Які ж завдання ставить перед собою екологія ?
Розглянемо екологічні фактори ,але для початку ми повинні
пояснити ,що таке екологічні фактори ?
Екологічні
фактори – це всі компоненти
довкілля, що впливають на живі організми та їхні угрупування.
Ми з вами знаємо ,що існують дуже різні організми ,звідси і постає питання
,а чи існують між ними зв'язки?
Між представниками різних видів організмів, що населяють екосистему,
крім нейтральних, можуть існувати такі види зв'язків
|
Підсумок уроку
· Що таке екологія ?
· Які завдання ставить перед собою екологія ?
· Назвіть предмет вивчення екології?7
· Що таке екологічні фактори ,назвіть їх класифікацію?
Тема:
Угрупування
та екосистема.
Основні поняття і терміни: екосистема, біоценоз ,
біогеоциноз, біотоп, угрупуваня , біотоп, та ін.
Мотивація навчальної діяльності
В 1944 р.
Сукачовим введений термін біогеоценоз.
Біогеоценоз
- це сукупність на певному
просторі земної поверхні однорідних природних явищ (атмосфери, ґрунту,
кліматичних умов, рослинного, тваринного світу), поєднаних обміном речовин і
енергії в єдиний природній комплекс.
Отже, під
біоценозом розуміють стійку систему сумісно існуючої біоти (автотрофних і гетеротрофних
організмів). Таким чином, біоценоз - це конкретна сукупність живих організмів
на певному просторі суші або акваторії. Цей простір з конкретними умовами
місцезростання і є біотопом.
До складу біогеоценозу входять біотоп та
біоценоз.
Біотоп -
однорідний за абіотичним факторами простір середовища, зайнятий біоценозом
(тобто місце життя видів, організмів).
Біоценоз - це
конкретна сукупність живих організмів на певному просторі суші або акваторії,
що називається біотопом.
Необхідність введення поняття
біогеоценоз викликана тим, що екологічна система не має просторової прив'язки
(екосистемою може бути корова із мікроорганізмами, що паразитують на її тілі).
Біогеоценоз - це завжди визначена окрема ділянка біосфери. З цієї точки зору
біогеоценоз можна розглядати як окремий випадок, або один з видів екосистеми,
який має чітку територіальну прив’язку. Поняття “біоценоз“ - умовне, оскільки
поза середовищем існування організми жити не можуть, але ним зручно
користуватися у процесі вивчення екологічних зв’язків між організмами.
Часто екосистему ототожнюють з біогеоценозом. І.Дедю вважає, що категорії екосистема та біогеноценоз збігаються
на рівні рослинної сукупності й принципово різняться лише вище і нижче цього
рівня.
Угруповання і
неживе середовище функціонують разом як екологічна система (екосистема).
Угрупованню відповідає термін
біоценоз, а екосистемі - біогеоценоз. Таким чином накладаються не тільки два
терміни - екосистема (запропонований А.Тенслі) і біогеоценоз (запропонований
В.М.Сукачовим), а й два дещо різних підходи. Екосистемою, наприклад, може бути,
за широким трактуванням західних учених, і океан, і крапля води. В уявленні
В.М.Сукачова, біогеоценоз - це екосистема в межах конкретного фітоценозу (рис.
1).
Рис.1. Схема
будови біогеоценозу (за В.М.Сукачовим)
Вивчення
нового матеріалу
З
екологічної точки зору критеріями виділення біоценозів і біогеоценозів є
видовий склад флори і фауни, часова тривалість системи та просторових меж. Угруповання
можна назвати біоценозом лише тоді, коли воно відповідає таким критеріям
(Тrojan, 1978):
1. Має характерний видовий
склад. Існує дві характерні групи видів:
а) домінантні види, які
творять зовнішній вигляд біоценозу (очеретовий, сосновий, ковиловий, сфагновий,
вересковий), причому кожен з них має свою особливу, неповторну зовнішність;
б) субдомінантні види, які хоч
і не виділяються так виразно, як перша група, але своєю присутністю
віддзеркалюють умови місцезростання. Характерні види вказують на ці специфічні
умови середовища, хоча часто не є видами-домінантами. Наприклад, коли ми
згадуємо про барвінок, то бачимо діброву, в якій домінує дуб.
2. Має необхідний набір видів.
Біоценоз є системою, в межах якої реалізується обіг матерії й енергії, який
здійснюється між компонентами біоценозу і середовища. Тому біоценозом може
називатися лише така система, яка містить усі елементи, необхідні для
реалізації обігу матерії, - передусім продуценти, консументи, редуценти. Всі
групи організмів забезпечують те, що ми називаємо повночленністю біоценозу.
Відсутність окремих членів у тій чи іншій системі не дає права називати її
біоценозом, а лише частиною біоценозу, або ж неповночленним біоценозом.
3. Характеризується певною
тривалістю в часі. Біоценоз з його видовим складом є системою стійкою і
довговічною, однак його мешканці мають різну тривалість життя. Наприклад, у
мікробів вона триває хвилини, в дрібних безхребетних - дні, в крупних - роки, а
лісові дерева живуть сотні років. Окремі біоценози тропічних лісів вирізняються
геологічною історією, тоді як на місцях згарищ чи евтрофних озер розвиваються
цілком юні біоценози.
4. Має свою територію і межі.
Простір, на якому функціонує окремий біоценоз, вирізняється однорідністю й
особливістю умов біотопу. Малі біоценози можуть існувати на кількох метрах
квадратних (джерело з його особливим тваринним і рослинним світом), тоді як
діброви українського Чорного лісу, наприклад, простяглись на сотні квадратних
кілометрів зі сходу до заходу. Головним у визначенні межі біоценозу є
повночленність і реалізація обігу матерії.
Виділити межі між двома
біоценозами нескладно, якщо їх абіотичні та біотичні чинники помітно
відрізняються (озеро і лука, ліс і поле, болото і лука річної заплави). Однак і
в межах цих біоценозів, якщо уважніше їх дослідити, можна побачити дрібніші
повночленні утворення. Найчастіше межі біоценозу визначаються з урахуванням
характерних життєвих форм (дерева, чагарники, лісові, лучні чи степові трави),
тобто членуванням фітоценозу. Складність у вивченні біоценозів полягає в тому,
що тваринні організми можуть мігрувати у сусідні фітоценози і тому не можна
стверджувати, що певному рослинному угрупованню обов'язково відповідає якесь
одне угруповання тварин. Одне рослинне угруповання може служити кормовою базою
для кількох видів консументів, і навпаки, один вид тварин може годуватися в
декількох різнотипних рослинних угрупованнях. Тому вивчення біоценозів вимагає
глибоких досліджень не лише флори і фауни, але і функціонування окремих чинників
біоценотичної системи. Протягом останніх десятиріч дедалі частіше вживається
термін “агроценоз”.
Стуктура
біоценозу в межах екосистеми може підрозділятися на такі види.
1.Видова
структура:
· фітоценози;
· зооценози;
· мікроценози.
Видове різноманіття є одним з
основних показників структури біоценозу.
2.Просторова
структура
Видові популяції у складі екосистем (або
біогеоценозів) розташовуються як по площині (горизонтально), так і по
вертикалі. Завдяки цьому система завжди займає трьохмірний простір.
Наприклад, лісові фітоценози
вертикально структуровані за ярусністю:
· Перший ярус – ґрунтова, листяна
підстилка, лишайники, водорості.
· Другий
ярус – низькорослі трави, мохи.
·
Третій ярус – високорослі трави, напівкущики.
·
Четвертий ярус – кущі.
·
П’ятий ярус – середньо рослі дерева.
·
Шостий ярус – високорослі дерева.
Горизонтальна структура
обумовлена мозаїчністю і пов’язана з нерівномрним розподілом популяцій по
площині.
Просторова структура обумовлює
виникнення топічних зв’язків між організмами, - це боротьба за місце поселення
та сховища.
З іншого боку, топічні зв’язки
позитивно впливають на формування більш повночленних біоценозів (наприклад,
крони дерев перехвачують більшу частину сонячної енергії, формуючи при цьому температурний
та водний режим для інших рослин біоценозу).
3.
Трофічна структура
Трофічна структура передбачає
розподіл організмів на продуценти, консументи та редуценти, які в конкретних
екосистемах формуються за рахунок популяцій багатьох видів.
Продуценти (автотрофи,
виробники) - це організми, що створюють (продукують) органічну речовину з
неорганічної (води, вуглекислого газу та мінеральних солей) за рахунок сонячної
енергії в процесі фотосинтезу. Утворена глюкоза (виноградний цукор), є
вихідною речовиною для інших органічних сполук. Ці сполуки рослини
використовують для підтримки обміну речовин та для побудови субстанції
власного тіла (фітомаса). При цьому енергія втрачається під час дихання та віддачі
тепла. Лише незначна частина світловипромінювання - променевої енергії перетворюється
на хімічну енергію. Продуценти здатні самостійно створювати і забезпечувати
себе органічною речовиною і виконують роль накопичувачів органічної речовини.
До продуцентів належать зелені рослини.
Консументи (гетеротрофи) - це
організми, що одержують енергію за рахунок харчування автотрофами чи іншими
консументами. Вони залежать від автотрофів, оскільки для живлення потребують
багатих на енергію речовин, щоб
із них будувати субстанцію свого тіла(зоомаса). Гетеротрофи використовують
енергію хімічних зв'язків органічних речовин, яка була акумульована
автотрофами. Частина енергії втрачається через дихання. Консументи розрізняють
за порядками:
· консументи 1-го порядку - це
рослиноїдні тварини, наприклад рослиноїдні комахи.
· консументи 2-го порядку –
поїдають консументів 1-го порядку (хижаки), наприклад ящірки, жаби, комахоїдні
птахи тощо.
· консументи 3-го порядку –
можуть живитися консументами 2-го порядку. Часто ними є хижі звірі, птахи.
Редуценти - це мікроорганізми,
що розкладають органічну речовину продуцентів і консументів до простих сполук -
води, вуглекислого газу, мінеральних солей, замикаючи таким чином колообіг
речовин у біосфері; це – мікроорганізми (бактерії та гриби), які є гетеротрофнимидеструкторами.
Їхню діяльність підтримують в екосистемі багато маленьких безхребетних тварин
(рівноногі ракоподібні, кліщі, личинки комах):
· тварини-сапрофаги живляться
мертвою органічною субстанцією;
· копрофаги поїдають тваринні
екскременти, при цьому бактерії та гриби, які на них оселяються, становлять
важливу частину харчування;
· некрофаги - мертвоїди.
Праця деструкторів закінчує
колообіг речовин утворенням СО2, NН4, Н2S, СН4, Н2 та іонів, таких як
РО43-,С1-, Na+, К+, Са2+ та ін.
Продуценти та деструктори самі
створюють короткий колообіг. У довгому колообігу між ними знаходяться
консументи.
Ланцюг живлення (трофічний
ланцюг) - взаємовідносини між
організмами під час переносу енергії їжі від її джерела (зеленої рослини) через
ряд організмів (шляхом поїдання) на більш високі трофічні рівні;
або:
- ряди взаємопов'язаних видів,
в яких кожний попередній є об'єктом живлення наступного, називають ланцюгами
живлення.
Розрізняють ланцюги живлення різних
типів. Тип ланцюга залежить від початкової ланки. Початковою ланкою в ланцюгах
живлення можуть бути рослини, мертві рослини, рештки чи послід тварин.
Наприклад:
Ø рослини - попелиці - дрібні
комахоїдні птахи - хижі птахи;
Ø рослини – зайці – лисиці -
вовки.
В даних випадках ряди
починаються з рослин. До іншого типу рядів живлення належать ряди, що
розпочинаються з посліду тварин з невикористаними запасами речовин:
Ø коров'ячий послід - личинки
мух - комахоїдні птахи - хижаки.
Прикладом ланцюгів живлення,
які починаються з рослинних решток, може бути:
Ø рослинний перегній - дощові
черв'яки - кроти.
Кожна з ланок ланцюга
живлення може використати лише 5-15 % енергії харчів для побудови речовини
свого тіла. Внаслідок неминучої втрати енергії кількість утворюваної
органічної речовини в кожній наступній ланці зменшується. Таким чином, кожен
ланцюг споживання містить, як правило, не більше 4-5 ланок, тому що внаслідок
втрати енергії загальна біомаса кожної наступної ланки приблизно в 10 разів
менша за попередню. Ця закономірність називається правилом екологічної піраміди.
Екологічна
піраміда буває трьох типів:
1) піраміда чисел - показує
чисельність окремих організмів на кожному рівні, причому загальне число
особин, що беруть участь у ланцюгах живлення, з кожною ланкою зменшується;
2) піраміда біомаси -
кількісне співвідношення органічної речовини; при цьому сумарна маса рослин
виявляється більшою, ніж біомаса всіх травоїдних організмів, маса яких, у свою
чергу, перевищує масу всіх хижаків;
3) піраміда енергії
(продукції) - кількість енергії в харчах кожного рівня, причому на кожному
наступному трофічному рівні кількість біомаси, що утворюється за одиницю часу,
більша, ніж на наступному.
Основа в пірамідах чисел і
біомаси може бути менша, ніж наступні рівні (залежно від співвідношення розмірів
продуцентів і консументів). Піраміда енергії завжди звужується до верху.
Усі три правила пірамід -
продукції, біомаси і чисел - виражають у підсумку енергетичне відношення в
екосистемах. Перші два правила виявляються в угрупованнях із певною трофічною
структурою, останнє (піраміда продукції) має універсальний характер.
Знання законів продуктивності
екосистем і а кількісний облік потоку енергії мають велике практичне значення:
по-перше, первинна продукція
агроценозів і природних угруповань - основне джерело харчування для людства;
по-друге, одержана за рахунок
сільськогосподарських тварин вторинна продукція не менш важлива, тому що
містить тваринні білки.
Ефективність трофічних
ланцюгів оцінюється величиною біомаси екосистеми та її біологічною
продуктивністю.
Уміння точно розрахувати потік
енергії і масштаби продукції екосистем дозволяє одержати найбільший вихід
продукції, необхідної людині.
Закріплення
вивченого матеріалу.
Домашнє завдання.
Виконання лабораторної роботи.
Тема:
Біосфера як цілісна система.
https://www.youtube.com/watch?v=vwvKUdOlZI0
Завдання на застосування знань
Наведіть приклади організмів, які
беруть участь у перетворенні оболонок Землі та доведіть планетарну роль живої
речовини.
Значення
живої речовини для Землі
Значення |
Приклади
організмів |
Утворення
осадових порід |
|
Утворення
корисних копалин |
|
Руйнування
гірських порід |
|
Утворення
ґрунту |
|
Утворення
кисню й озону |
|
Вплив на
концентрацію азоту |
|
Вплив на
концентрацію CO2 |
|
Заболочування |
|
Завдання для самоконтролю | |
1-6 | 1. Що таке біосфера? 2. Хто є автором вчення про біосферу? 3. Що таке жива речовина? 4. Назвіть функції живої речовини. 5. Що таке біологічний колообіг? 6. Який характер перетворень енергії у біосфері? |
7-9 | 7. Які особливості біосфери? 8. Яке значення живої речовини? 9. Як відбувається біологічний колообіг речовин та перетворення енергії у біосфері? |
10-12 | 10. У чому суть планетарної ролі живої речовини? |
Немає коментарів:
Дописати коментар